tisdag 14 april 2009

Koltrastar och Fiskmåsar








Läste i tidningen idag att koltrastar skränar. Otroligt dumt påstående tycker jag koltrastar sjunger otroligt fint. Deras sång är en glad påminnelse om att nu är våren här och sommaren på gång. Det gör en glad och lycklig i hela kroppen :) Så skränar gör dom absolut inte. Möjligen kan man säga att fiskmåsar skränar men absolut inte i negativ mening, tvärtom. Jag gillar nämligen fiskmåsar och deras skränande. Det får mig att tänka på när jag var barn och mamma bad mig cykla ut till Saltö fiskhamn och titta om pappa hade kommit iland med fiskebåten och hur mycket fisk han i så fall hade fått, om någon alls. Ett roligt uppdrag tyckte jag och cyklade glatt iväg. Ibland var pappas båt inte inne så då satte jag mig på piren och väntade tills jag såg honom komma långt därute. Man kunde avgöra om han fått någon fisk på måsarna, många skränande fiskmåsar mycket fisk, få skränande fiskmåsar mindre fisk. Så klart var det alltid roligast när båten var nedlastad med fisk och pappa stod i styrhytten och vinkade glatt åt mig som satt på piren och väntade. Älskade pappa som tyvärr inte finns längre. Men dessa minnen gör att jag gillar fiskmåsar och tycker att deras läten känns hemtrevligt på något vis :) knäppt..... ja kanske det :)

Ha' det bra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar