söndag 13 mars 2016

Mördarens apa av Jakob Wegelius

Historiens berättare är gorillan Sally Jones, maskinist på lastskutan Hudson Queen. Hon och hennes vän, sjömannen som kallas för Chiefen, är strandsatta i Lissabon. Där blir de inlurade i en smugglingsaffär som slutar illa. Hudson Queen går under och Chiefen blir oskyldigt dömd för mordet på den skugglike Alphonse Morro. 

För Sally Jones börjar en lång och svår kamp, både för sin egen överlevnad och för att rentvå Chiefen. Hon har mäktiga krafter emot sig. Krafter som till varje pris vill skydda hemligheterna som Morro tog med sig när han försvann i floden Tejos svarta strömvirvlar. 

Denna sällsamma berättelse är rikligt illustrerad med fantastiska och fantasieggande bilder i svartvitt, alla gjorda med utsökt precision in i minsta detalj.


Kopierat Bonnier Carlsen

Jag skulle bara titta lite i den här boken och se vad den handlade om för jag läste ju redan två böcker. Men jag blev fast direkt. Vilket språk, vilken berättelse, vilken inlevelse, ja det var helt magiskt. Jag blev helt förälskad i Sally Jones och var bara tvungen att veta hur det gick för henne. Beskrivningarna i boken görs på ett sätt så att det blir så väldigt trovärdigt och levande, man är verkligen där. Och resorna på haven upplever man också som väldigt nära trots att man inte varit där. Jag förstår verkligen att denna boken blev en Augustprisvinnare 2014, det är den bästa bok jag läst hittills i år och det skulle inte förvåna mig om det håller året ut. Bokens bilder är helt underbara, även på en läsplatta. Jag var när boken var slut tvungen att köpa föregångaren Legenden om Sally Jones. Ville absolut veta hur Sally Jones hade hamnat där hon befann sig i denna boken. Jag rekommenderar er alla att läsa denna om ni nu inte redan har gjort det. Boken får högsta betyg av mig med ett plus efter. 

Betyg 5+ av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar