fredag 23 oktober 2015

Kärleken till livet av Marie Fredriksson och Helena von Zweigbergk

”Jag vill bara säga som det är. Inget tjafs. Bara enkelt rakt på som det har varit.”
Med de orden presenterade Marie Fredriksson sin bokidé för författaren Helena von Zweigbergk.
Marie Fredrikssons liv innehåller mycket dramatik. Från fattig uppväxt på ­skånska landsbygden till världs­karriär med Roxette.
Och sedan katastrofen. Hjärntumören som gav henne en dödsdom.
Märkt av sin sjukdom står hon åter­igen på scenen.
I boken kommer Marie Fredriksson och hennes närmaste till tals. Det är en ­berättelse om stor kärlek, om sorg, om makalös framgång och revansch mot alla odds – tack vare kärleken till livet.
Kopierat Piratförlaget

Det är med stor smärta jag tar mig igenom den här boken. Jag får läsa lite i taget då jag blir så berörd att tårarna rinner ner för mina kinder. Marie Fredriksson berättar öppenhjärtigt och med stor värme om sin barndom, sin uppväxt, sina hemska år märkta av sjukdom men också om åren som artist. 
När det kommer till artistlivet är det lätt att läsa, och man hör hennes och Roxettes låtar i huvudet medan man läser. Hennes uppväxt kan jag identifiera mig delvis med och finner mycket nöje i att läsa. Men även där ligger det mycket sorg. Vad det gäller hennes sjukdom kan man inte föreställa sig hur det är, men en sak som jag förstår när jag läser boken är att Marie Fredriksson är en mycket stark person med ett stort hjärta. För genom hela boken strömmar en tråd av värme. Boken är också rikt illustrerad av många foton från hennes barndom, familj, och artistliv. 
Tack Marie Fredriksson för att vi får ta del av dina erfarenheter och din kärlek till livet.

Betyg 5 av 5

Stort tack till Piratförlaget för recensionsboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar