söndag 13 mars 2016

Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius

Legenden om Sally Jones är en berättelse om längtan, hopp och grymma svek. Historien börjar djupt inne i den afrikanska regnskogen, där tjuvjägare tar en gorillaunge till fånga. Hon får namnet Sally Jones och smugglas till Europa på ett ångfartyg. I Istanbuls basar säljs Sally Jones till den mystiska Frau Schultz, som lär upp henne till en mästerlig juveltjuv. Och plötsligt är Sally Jones jagad av Istanbulpolisens skarpaste hjärna, kriminalkommissarie Xavier Buda... 

Märkliga öden för så småningom Sally Jones ut på världshaven och dramatiska äventyr i fjärran hamnstäder som Port Said, Singapore, San Francisco och New York. Magiska bilder och en gripande historia gör Legenden om Sally Jones till en sann läsupplevelse för alla åldrar! 

Kopierat Adlibris

När jag hade läst Mördarens apa så var jag bara tvungen att köpa och läsa den här också eftersom den berättar vad som hände före Mördarens apa. Jag tycker att författaren skriver på ett så otroligt lockande och gripande sätt. Det är helt omöjligt att sluta läsa. Den här boken, som var en e-bok var lite uppbyggd som en serietidning med text till bilder vilket gjorde den väldigt snabbläst. Bilderna är för övrigt helt fantastiska även på en läsplatta. Jag tror faktiskt att jag ska införskaffa mig dessa båda böcker i inbundet format så att yngsta barnbarnet kan få läsa när hon är här, fast hon får nog vänta ett par år med del två. Hur som helst så rekommenderar jag boken varmt.

Betyg 4,5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar