onsdag 30 december 2015

Som eld av Sara Lövestam, Lilla Piratförlaget

Lollo kan inte förklara varför hon gick just hit. Eller varför hon inte gick härifrån. När Anna överraskade henne kunde hon ha sagt ”ursäkta” och gått. Hon kunde ha sagt nej till att ge henne bensintanken, och nej till att gå ned i båten. Hon känner fortfarande Annas hand om sin handled, hennes hukande kroppsställning när hon visade hur man drog snöret. Hon doftade som eld.

Kopierat Lilla Piratförlaget

Jag var bara tvungen att köpa den här boken när jag hörde/läste om den. Den är ju klassad som ungdomsbok men jag tycker nog att den kan läsas även av vuxna. Som alltid när det gäller Sara Lövestams böcker så är det väldigt bra och lättsamt skrivet.
Lollo, som kommer från en "finare" familj och Anna, som tillhör en familj med en pappa som dricker och har fått skriva över sommarhuset på Anna, så att inte kronofogden ska ta det, träffas först på skärgårdsbåten ut till ön. Där är det väl mest blickar som ges. När de sedan träffas ute på ön så är det något som händer......
Man blir varm i hjärtat på något vis när man läser den här boken och känner riktigt hur tjejerna njuter av att utforska ön och sin speciella relation till varandra. Problemet är att jag skulle vilja veta mer. Men man kan väl inte begära allt. Jag rekommenderar den här boken till såväl vuxna som till ungdomar.

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar