fredag 16 oktober 2015

Önska kostar ingenting av Sara Lövestam, Piratförlaget

Kouplan försöker samla hundra burkar om dagen. Pengarna han fick för sin privatutredning i höstas är slut nu, och hans annons på Blocket helt obesvarad. Flest burkar hittar han på Lidingö.
Jenny Svärd är borgarråd och allt utom lättlurad. Därför är det omöjligt att hennes älskarinna kan ha lurat henne på tvåhundra tusen kronor och sedan försvunnit spårlöst. Ändå har det hänt. Hon är förbannad och ytterst generad, och den enda som hör henne är killen som rotar i papperskorgen bakom henne.
Själv påstår han att han i själva verket är privatdetektiv.
Kouplans jakt på Jennys bedragerska leder honom till andra platser och nya sanningar. ”Hämnas”, är Jennys tydliga instruktion. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.
Kopierat Piratförlaget

Önska kostar ingenting är en fristående fortsättning på Sanning med modifikation. Precis som i första boken om Kouplan är det ett detektivjobb som ska utföras. Denna gång ska han jaga rätt på Amanda som lurat Jenny på en hel del pengar. Vi får följa med Kouplan när han reser med sin skrala kassa från stad till stad i sitt sökande, samtidigt som han själv måste hålla sig undan. Det är ingen lätt uppgift precis. Men det är spännande, så spännande att jag går omkring med boken och läser samtidigt. Jag vet inte riktigt vad det är hos Sara Lövestam, men hon har en speciell ton i sina böcker som får mig fast och jag kan inte sluta att läsa. Huvudpersonen i denna boken, Kouplan, blir jag väldigt fäst vid och känner att jag vill ta under mina vingars beskydd. Han är nog världens snällaste privatdetektiv som utför sitt jobb med mycket stor empati. Måtte det gå bra för honom......Vi får väl se hur författaren har tänkt sig det hela. För det måste väl bli fler böcker om Kouplan......

Betyg 5 av 5

Stort tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar