söndag 14 december 2014

Julenkät

Jag har blivit taggad av Mias Bokhörna att göra en jul-enkät som består av tio bokrelaterade frågor. Jag gillar ju sådana här enkäter och svarar gärna på frågor. Bara dom inte är så kluriga så att man inte kan besvara dom :) Så här kommer mina svar;

1. Julen närmar sig med stormsteg. Vilka/Vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
Jag önskar mig Vibeke Olssons Glödens färger, Svart advent av div författare och  Mördarens apa av Jakob Wegelius.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.
Till deckarläsaren: Lotus Blues av Kristina Ohlsson, Den man älskar av Mari Jungstedt och Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito. Till romanslukaren: Tillbaka till henne av Sara Lövestam och Hjärta av Jazz också av Sara Lövestam. Till historienörden: Barnbruden och Pottungen av Anna Laestadius Larsson och serien Släkten som ges ut av Historiska Media. Till feelgoodläsaren: Rosengädda nästa och Larma, släcka, rädda i Rosengädda av Emma Hamberg och Lucy Dillons böcker. Till den som vill ha något läskigt: Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård och Parasitus av Christian Johansson.
 3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?
Jag har tjuvstaratat lite med Läckbergs nya och läser den när jag kryper ner i sängen på kvällarna. På dagarna har man lite att stå i just nu. Sedan är jag sugen på att läsa ett par böcker som jag köpte för ett tag sedan, Öga för öga, tass för tass av Maria Ernestam och Sigrid av Johanne Hildebrandt. Jag har fortfarande en massa recex att läsa också. Vi får se vad samvetet säger. 
4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Eftersom jag har mina barn boendes långt ifrån mig så passar jag på att umgås så mycket jag bara kan och njuter av varje minut. Lässtunden får bli den stund man orkar när man krupit i säng.
5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
Nej, inte som en tradition. Men jag är sugen på Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal. (Årets bästa svenska kriminalroman)
6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Inte direkt, men jag har brukat köpa böcker av typen Mord under julgranen, Mord på önskelistan av div författare, som jultidningsförsäljare haft i sitt sortiment. Tyvärr har jag inte stött på någon sådan i år.Däremot är det många bloggare som skrivit om Poirots Jul av Agatha Christie, den är jag riktigt sugen på. Ska kanske lägga till den på önskelistan.
7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?
Jag vill absolut inte ha en snöskyffel, för jag orkar absolut INTE skotta snö!
8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Det är sällan jag äter något när jag läser men måste jag välja så....en chokladkartong skulle ju smaka fint.
9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Jag kan inte minnas någon specifik bok som jag läst just i juletid, men det är säkert många bra.
10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?
Nej jag har inga sådana traditioner. Det skulle jag kanske skaffa mig.
Detta var tio frågor i jul-enkäten och mina svar. Nu återstår det att tagga någon eller några att göra detsamma. Det är alltid svårt eftersom man inte vet vilka som gjort enkäten, men jag väljer att be Västmanländskans bokblogg och Läserskan. Skriv gärna en kommentar när ni har gjort enkäten. Det är givetvis fritt fram för alla som vill att göra detta. Men kommentera gärna här då så att jag får komma och läsa, nyfiken är man ju :) 

11 kommentarer:

  1. Glödens färger ska jag läsa över jul, och Läckbergs och har även köpt Öga för öga, tass för tass. KUl att du gjorde enkäten, tack,

    SvaraRadera
  2. Tack! Den ska jag ta tag in när jag får lite datortid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram mot dina svar när du får tid då :)

      Radera
    2. Nu har jag svarat!
      http://vastmanbok.blogspot.se/2014/12/jullasningsenkat.html

      Radera
  3. Tack! Jag ska svara på enkäten, måste fundera lite först bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart måste man få fundera :)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag svarat på enkäten! Tack igen för taggen. God jul!
    http://laserskan.blogspot.se/2014/12/julenkat.html?m=1

    SvaraRadera
  6. Roligt att läsa dina svar och kul att enkäten sprider sig bland bokbloggare. Hoppas du får en fin jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktigt rolig enkät, och jag gillar ju sådana :) Jag önskar dig en riktigt God Jul också :)

      Radera