tisdag 12 november 2013

Fågelbarn av Christin Ljungqvist, Gilla böcker

"Det var natt, och Hanna stirrade tillbaka upp i Jens mörka ansikte, rakt upp i skuggögonen som svävade ovanför henne, och hon vägrade vara rädd längre, men var det ändå. Hjärtat slog så hårt och snabbt att hon trodde det skulle stanna, och hans andetag kändes som fjäderlätta strykningar över hennes kinder, han kändes, och hon förstod inte hur. Han hade ju inte längre någon kropp, inga lungor att andas med, hur kunde han andas?"

Från början hade Hanna två bröder, Samuel och Jens. Det skiljde bara ett år mellan dem, men medan Samuel var känslig och försiktig, var Jens hans raka motsats. Nu är de borta, båda två. Och allt är Jens fel. Och kanske Hannas också, hon visste ju vad som skulle hända, kanske kunde hon ha stoppat det. Är det därför Jens har kommit tillbaka, för att hämnas?

I Christin Ljungqvists andra roman för unga vuxna får Hanna, en av bikaraktärerna från debuten Kaninhjärta, huvudrollen i ett suggestivt thrillerdrama. Trots barndomens tragedi och det oförklarliga som händer henne, tar hon sig ur familjens kvävande famn. Ut i livet.

Kopierat Gilla böcker

Jag har precis läst författarens debutroman Kaninhjärta, vilken jag gillade. Den här boken tycker jag inte är fullt lika bra. Vet inte riktigt vad det är som inte går hem hos mig. Jag får inget riktigt flyt i det hela. Familjehistorien är väldigt sorglig och hemsk och jag lider med Hanna. Spökhistorien däremot biter inte riktigt på mig, jag tycker inte den är minsta otäck. Jag var kanske inte på det rätta humöret…….

Betyg 3 av 5

Detta var ett rec.ex från förlaget. Tack!

Detta var också bok nr två i tre på tre-utmaningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar