onsdag 30 oktober 2013

Kaninhjärta av Christin Ljungqvist, Gilla böcker

Mary och Anne är enäggstvillingar, och det är svårt att veta var den ena börjar och den andra slutar. De ser sig båda som den starka, den som bär den andra, den som har ansvaret. Sedan de var små har de sett sådant som andra inte ser, känt sådant som andra inte känner. Anne ser andar, och Mary känner dem inta hennes kropp. Tillsammans utgör de ett medium.
Av vad som tycks vara en slump kommer de i kontakt med en medial grupp, som söker efter en liten flicka. Hon försvann för nio månader sen, och förmodas vara bortrövad och kanske mördad. Polisen har inga misstankar om vem gärningsmannen är, men med gruppens hjälp närmar sig Mary och Anne ett svar.
De är tvillingar och nästan som ett, och samtidigt så skrämmande skilda. Båda har de ett kaninhjärta som bultar, båda är de rädda, men för olika saker. Mary fasar för att deras sökande ska sluta i en grav. Anne är rädd för att Mary ska ta livet av sig.

Kopierat 

Jag har länge tänkt läsa den här boken men den har ändå blivit liggande i olästa högen. Boken har ju blivit hyllad i både tidningar och på bloggar. Förväntningarna var därför ganska höga. I början kändes det lite knasigt om jag ska vara ärlig, jag hängde inte med riktigt i namnsvängarna. Några sidor in i boken började det hända saker och det blev mer och mer spännande och det var svårt att släppa från sig boken. Jag gillade spökhistorien, jag gillade också människorna i den mediala gruppen som var en skön blandning. "Deckargåtan" var också väldigt spännande. Jag får väl rätta in mig i ledet för hyllningskören helt enkelt.

Betyg 4,5 av 5 

Detta var också bok ett i Tre på tre - utmaningen

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att denna är hemskt bra! Fågelbarn, som hon också har skrivit, är minst lika bra den också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fågelbarn har jag börjat läsa nu och hoppas att den blir lika spännande :)

      Radera