tisdag 1 januari 2013

Liten sammanställning

Bästa böckerna 2012

1. Tillbaka till henne av Sara Lövestam.


För att den har ett historiskt perspektiv som jag gillar. Att den handlar om kvinnor och skola gör det hela bara bättre. Den är dessutom skriven på ett väldigt fängslande sätt så man aldrig vill skiljas från den. Detta är nog den bästa bok jag läst någonsin. Jag tänker fortfarande på bokens Signe ibland.










2. Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell.


För att den på ett så avskalat vis tar upp ett tabuämne som inte borde finnas längre men som tyvärr fortfarande finns. Och för att den upplyste oss alla om vilket helvete det var......och kanske till viss del är.














3. Mördaren i folkhemmet av Lena Ebervall och Per E Samuelson.


För att den belyser ett justitiemord som var fruktansvärt. En mycket spännande bok.













4. Till offer åt Molok av Åsa Larsson.


Vad vore en lista utan en riktig hederlig deckare. Detta är en riktigt spännande sådan.















5. Rosengädda nästa av Emma Hamberg.


En bok som inte liknar någon annan som jag läst. Med ett persongalleri som är helt annorlunda, roliga och sätter lite piff på tillvaron. Här kommer det en fortsättning som jag ser fram emot.

2 kommentarer:

  1. Kul med en topplista.
    Tillbaka till henne har jag fortfarande att se fram emot.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag brukar inte göra topplistor men blev lite inspirerad :)
    Jag är avundsjuk på alla som har Tillbaka till henne kvar att läsa :D

    SvaraRadera