onsdag 4 juli 2012

Recension av Modershjärtat av Katerina Janouch, Piratförlaget

En allvarlig olyckshändelse drabbar Cecilia Lunds familj. Mormor Sonja blir påkörd utanför sitt hem och lämnas liggande ensam på gatan. Cecilia och systrarna Susanna och Maria turas om att vaka vid hennes sida på sjukhuset, tillsammans med sin mor Christina. De är alla utom sig av oro. Vem kan vara så hjärtlös och feg och köra på en gammal kvinna?
Sakta kryper den oväntade sanningen fram: en tragedi som varit nedtystad i decennier är på väg att uppdagas och de få vittnen som kan berätta om det som hände måste tystas till varje pris. Och den sista av dem är Sonja… Samtidigt försöker Cecilia hitta balansen mellan sitt arbete som barnmorska och livet som mamma och hustru. Den nya familjemedlemmen, bebisen Ellen, skapar oro i rutinerna för såväl sina syskon som resten av släkten. Cecilia känner sig splittrad i sin nya tillvaro som fembarnsmor och hon ställs även inför en känslomässig utmaning. För kärleken minskar inte när livet förändras. Den ändrar bara karaktär. Men vad händer när modershjärtat hotar att sprängas i tusen bitar?
Kopierat Piratförlaget
Modershjärtat är den femte delen om barnmorskan Cecilia Lund av Katerina Janouch. Däremot är det den första som jag läser. Det var därför lite svårt att hålla reda på alla personerna i början av boken. Jag önskade också att jag hade läst de andra fyra delarna för jag förstod att det var en hel del jag hade missat. Det händer mycket i denna boken, mord, otrohet, olyckor och en massa annat i ett rasande tempo. Och jag njuter till fullo. Det är en spänningsroman som överraskar. Så jag kan varmt rekommendera böckerna om Cecilia Lund men läs dem gärna i ordning, det vinner man nog på. Själv ska jag försöka läsa de andra fyra i rätt följd nu. För det måste komma en bok till av slutet att döma........Spännande!
Betyg 5 av 5
Detta var ett rec. ex från Piratförlaget. Tack!