måndag 16 juli 2012

Recension av till offer åt Molok av Åsa Larsson. Bonniers förlag


"Besiktningsmannen snittar upp buken på björnen.
− Vad i helvete är det den har käkat? mumlar han. Sedan reser han sig hastigt.
Han har blivit alldeles grå. Skogen har tystnat. Ingen vind. Ingen fågel. Det är som att den tiger om en hemlighet.
− Det är inte hund i alla fall. Så mycket kan jag berätta."
Man skjuter en björn i Lainio. I den stinkande björnmagen finner man en tumme från en människa. Några månader senare hittas Sol-Britt Uusitalo mördad i sitt hem. Hon har blivit brutalt ihjälstucken med en grep.
Kammaråklagare Rebecka Martinsson börjar forska i mordet. Det verkar gå som ett stråk av död i Sol-Britts familj. Det gäller att hitta sambandet innan fler faller offer.
Till offer åt Molok är Åsa Larssons femte bok med Rebecka Martinsson.
Kopierat Bonniers förlag

Detta är Åsa Larssons senaste bok. Jag har inte läst något av henne på många år men blev sugen när jag såg baksidetexten på denna. Jag blev inte besviken, tvärtom. Jag läste allt vad tygen höll och njöt av varje minut. Det är oerhört spännande och jag gillar att det finns en parallellhistoria. Boken var så spännande att jag genast kastade mig över den bok som gavs ut före den här och därefter boken före den. Så nu läser jag alltså baklänges. Men det går jättebra. Jag rekommenderar dessa böcker varmt. Om man gillar deckare förstås.
Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar