lördag 6 april 2013

Helenas Hämnd av Maria Gustavsdotter


Helena av Skövde var en rik och mäktig änka under 1100-talet. Med fast hand styr hon över sina ägor och sin familj, och när hennes äskade dotter misshandlas brutalt av sin man försöker Helena tala honom till rätta. Han vägrar att lyssna och till sist återstår bara en sak. Men klarar Helena att göra detta?

Fjärde delen i den historiska romanserien Släkten baseras på ett verkligt och spännande livsöde, S:t Helena av Skövde. Maria Gustavsdotter, som tar över stafettpinnen efter Catharina Ingelman-Sundberg, har tidigare skrivit flera historiska romaner.

Kopierat Adlibris

Helenas hämnd är den fjärde delen av serien Släkten som ges ut av Historiska media. Jag gillar verkligen denna serie där man i romanform får lära sig en hel del historisk fakta. Maria Gustavsdotter hade jag inte hört talas om tidigare men jag tycker att hon skriver på ett mycket fängslande och trovärdigt sätt. Man befinner sig verkligen på 1100-talet när man läser. Jag undrar om inte denna var den bästa hittills, men det sa jag kanske om den förra med? Hmmm. Jag ser fram emot nästa del av serien med stor förväntan. Tyvärr går det inte att få fram någonting om när den kommer ut eller vem som ska skriva den. Till er som inte läst denna serie, gör det, det är verkligen bra.

Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar