måndag 4 februari 2013

10 frågor om böcker

Jag blev taggad av Västmanländskans bokblogg att svara på 10 frågor om böcker. Självklart vill jag det :)

Frågorna:

1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
När jag gick min utbildning skulle vi skriva en uppsats om böcker. Jag började min ungefär så här; Böcker, böcker, vad är väl som böcker......Man kan läsa dom, ha dom i hyllan, sortera dom på olika sätt, damma dom, klappa på dom, lukta på dom eller helt enkelt bara titta på och njuta av dom. Uppsatsen fortsatte i ungefär samma nördiga ton och mina kurskamrater trodde jag skämtade. Men jag fick faktiskt ett högt betyg på min uppsats. :D Detta tror jag är svar på frågan......

2. Hur ofta köper du nya böcker?
Alldeles för ofta om frågan ställs till min man ;) Absolut några i månaden blir det.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlare online - vad föredrar du?
Jag föredrar absolut en fysisk bokhandel av samma orsak som svaret på fråga ett. Fast jag börjar inte att damma och sortera där ;) det överlåter jag till personalen. Sedan är det ju billigare att köpa online så det gör jag också. Det blir ju en hel del e-böcker med, fast dom kan man ju inte heller klappa och lukta på osv. Men dom är mycket bättre för utrymmet i bokhyllan. Så en blandning av alltihop är det bästa för min del.

4. Har du någon favoritbokaffär?
Där jag bor finns bara en enda bokhandel, tyvärr. Så till vardags blir det ju den. Annars älskar jag att gå i andra städer och snoka reda på bokaffärer och gå in och lukta, känna och kanske handla lite.

5. Brukar du förbeställa böcker?
Ja det gör jag då och då.

6. Har du en månadsbudget för bokinköp, som du inte får överskrida?
Nej, men det borde jag kanske ha.

7. Bokköpsstopp - är det något för dig?
Nej! Det skulle aldrig fungera för min del. Vill jag ha en bok så köper jag den. Så vid närmare eftertanke skulle kanske inte en månadsbudget heller fungera :)

8. Hur stor är din bokönskelista?
Det kommer ut så många böcker hela tiden. Flera av dom verkar vara så bra och många är av författare som man läst tidigare och gillat. Så min bokönskelista är ständigt lång och fylls på hela tiden. 

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU?
Bara tre?! Då blir det inte lätt........hmmm Djävulskyssen av Unni Lindell, ges ut på Piratförlaget i mars. Amerikauret av Vibeke Olsson, ges ut på Libris i mars. Davidsstjärnor av Kristina Olsson, ges ut på Piratförlaget i april.

10. Vem taggar du?
Jag skickar vidare till en annan Ylva som även finns här. Hoppas hon antar utmaningen :)

4 kommentarer:

  1. Tack för utmaningen och länkningarna! Jag svarade på båda bloggarna.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt. Jag ska självklart läsa dina svar :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Roligt att du kom in och läste :) och nu har jag ändrat så att författaren till Djävulskyssen har rätt efternamn. Hon heter Lindell och inget annat ;) Ibland går det snabbt :D

      Radera