tisdag 27 september 2016

Blindgång av Jørn Lier Horst, Lind & Co

En kall januarinatt försvinner taxichauffören Jens Hummel spårlöst. Det går ett halvår utan att man hittar någon ledtråd. William Wisting, som ansvarar för utredningen, får kritik i media och av överordnade för uteblivna resultat.
Wistings dotter Line, som tagit ledigt från jobbet och snart ska föda sitt första barn, har fått en ny vän: Sofie, ensamstående mamma med en ettårig dotter. Sofie har ärvt ett hus efter sin morfar, Frank Mandt, som polisen länge misstänkt för diverse skumraskaffärer.
Line och Sofie träffas allt oftare, och när de hittar ett låst kassaskåp i källaren till Sofies hus blir Line nyfiken. I skåpet finner de en revolver och en mycket stor summa pengar med missfärgade kanter.
Polisen misslyckades med att sätta dit Frank Mandt så länge han levde och Line anser att de måste informera ordningsmakten om vapnet. Hon lämnar in det anonymt men kan inte undanhålla sanningen för sin pappa. Till Wistings förvåning visar det sig att revolvern har en koppling till ett ouppklarat mordfall, och dessutom till taxichaufförens Jens Hummels försvinnande.
Wisting ställs inför ett svårt val – ska han missbruka dotterns förtroende eller åsidosätta lojaliteten med den organisation han själv är en del av?
Kopierat Lind & Co

Jag gillar dom här böckerna om kommisarie Wisting, jag gillar hans lite sävliga, småbuttra hårdkokta, sätt att vara. Man vill flera gånger ropa där över bokkanten, "kom igen", "rappa på" men det är just det som gör det hela så bra, att allt går sin gilla gång liksom. Sen har vi då Line som i bakgrunden gör sitt för att hjälpa till och lyckas bra med det, jag gillar henne också. I just denna boken blir det väldigt spännande ett tag när Line så att säga hamnar mitt i smeten. Mer kan jag inte säga utan att avslöja något. Men spännande var det. Jag ser fram mot nästa bok som översätts och vill absolut kasta mig över den när den kommer. Så läs dessa böcker om ni inte redan har gjort det. Här är ett inlägg till förra boken Vinterstängt.

Betyg 4 av 5

Tack Lind & Co för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar