torsdag 8 december 2016

Döden den bitterbleka av Anne-Marie Schjetlein, Bokfabriken

Du och jag Andreas, vi kommer få det så bra. 
Hon tryckte kroppen mot honom, andades förföriskt i hans öra och viskade: Du kommer älska mig, bara mig.
 

Trots att Andreas inte sett skymten av Petra på ett år kan han inte slappna av. Sorgen efter hustruns självmord har blivit hanterbar. Livet har ljusnat lite, men Petras sista ord gnager. Hon mördade för att komma honom nära, ändå har han inte kontaktat polisen. Om du gör det kommer jag tillbaka. Men inte till dig. Utan till dina kära söner. Så Andreas tassar på tå, tvekar inför de relationer som lockar, osäker på vad som kan väcka Petras vrede. 

Halmstad plågas av ett pedofilrykte. Som kirurg tvingas Andreas ta emot skadade pojkar på sjukhuset. Utnyttjade kroppar. Oron växer sig större, ockuperar hans kropp. En pedofil. Kan Petra verkligen ha någonting med det här att göra? 
Kopierat Bokfabriken

Detta är författarens andra fristående bok i en serie i sjukhusmiljö. Den första har jag skrivit om här.
Jag blev glad när jag fick veta att det var en del två på gång för jag gillar verkligen detta upplägget på böcker. Bra flyt i texten, korta kapitel, spännande karaktärer och en väldigt bra historia.
Karaktären Andreas som ju är böckernas huvudperson kan man ju inte annat än att ta till sitt hjärta, även om man ibland vill ge honom en liten knuff i "rätt riktning".
Avsnitten som handlar om pedofilen blir periodvis lite jobbiga att läsa men inte värre än att man härdar ut. Och det är ju samtidigt vansinnigt spännande.
Det som författaren lyckas väldigt bra med är att gripa tag i mig som läsare redan från första sidan och hålla kvar greppet ända in till slutet. Helt enkelt en lysande deckare som har allt man kan önska.
Jag ser fram mot nästa.

Betyg 5 av 5

Tack Anne-Marie Schjetlein och Bokfabriken för recensionsboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar