tisdag 31 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga V22



Veckans fråga hos Barnboksbloggen är den här;

Finns det några speciella platser, i Sverige eller utomlands, som du särskilt gärna läser böcker ifrån? Väljer du helst böcker som utspelar sig i miljöer du kan känna igen dig i och som du har besökt, eller väljer du hellre böcker som utspelar sig på platser som du kan drömma dig bort till? Finns det några böcker som utspelar sig i din hemstad som du kan rekommendera? 

Jag tycker nog att det är lika trevligt att få drömma mig bort som att kunna känna igen mig i miljön.
Jag gillar Mari Jungstedts böcker mycket och att läsa om Gotland en plats jag skulle vilja besöka. Jag gillar även att läsa böcker som utspelar sig i kalla lite karga Norrland som i Åsa Larssons böcker. Men gillar även lite mer exotiska platser som Australien och liknande. 
Böcker som utspelar sig här i min hemstad (Karlskrona) kan jag bara komma på en enda och det är "Ett ögonblicks verk" av Anders Paulrud, men det finns säkert flera. Det finns en serie som utspelar sig i Karlshamn som ju i alla fall ligger i Blekinge och det är böckerna om kyrkoherde Simon Eldfeldt som tillsammans med sin systerson konstapel Jönsson löser mord i trakten. Det är Limme och Palmqvist som har skrivit dessa böcker och det kommer en ny nu i höst. Riktigt bra böcker är det.

Bild från Gotland

6 kommentarer:

  1. Böcker som utspelar sig i Australien tycker jag också om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara ett så fint land, skulle vilja besöka det nån gång :)

      Radera
  2. Vad spännande! Jag hade ingen aning om serien som utspelar sig i Karlshamn. Sambons släkt bor i de trakterna och det hade varit kul att läsa om orten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är historiska deckare och jag gillar dem, mycket kanske för att de just beskriver platser som man känner till men även för att de är ganska spännande historier. De är värda en chans :)

      Radera
  3. Böcker som utspelar sig i Australien gillar jag också. Ännu mer om de utspelar sig där vi var när vi var på semester i Australien :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det förstår jag. Platser man besökt blir ju mer intressanta i en bok :)

      Radera