måndag 6 januari 2014

Lite redovisning av förra årets utmaningar

Boktolva 2013

Fyra av tolv böcker lästa, kan ju inte påstå att jag är så nöjd med det precis. Så här såg tolvan och resultatet ut;

1. Denise Mina

2. Mikael Strömberg (läst i februari)

3. Hjalmar Söderberg

4. Maria Ernestam

5. Lars Kepler

6. Margaret George

7. Unni Lundell (läst i mars)

8. Mikael Fant (läst i mars)

9. Belinda Bauer

10. Aino Trosell

11. Stefan Spjut (läst i februari)

12. Carsten Jensen


Ja så gick det med det. Men jag läste flera andra författare som var nya för mig;

Linda Skugge/Sigrid Tollgård
Frida Arwen Rosesund
Anna Laestadius Larsson
Christoffer Carlsson
Caroline Eriksson
Unni Lundell
Christina Ljungqvist
Maria Gustavsdotter
Emelie Schepp
Katarina Wennstam
Monika Peetz 
Katarina Sandberg

Så räknar man in dessa så läste jag sexton nya författare förra året. Fast kanske inte just dom jag hade på listan :) 

Sen deltog jag i en utmaning som hette Kaosutmaning 1.0 Den gick ut på att man skulle klara av att läsa minst 20st böcker av 35 som var av blandad karaktär. Så här gick det;

1. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
Surt sa räven om rabarberna av Karin Brunk Holmqvist

2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.

3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.

4. Läs en bok med två personer på omslaget.
Hjärta av jazz av Sara Lövestam

5. Läs en bok som publicerades 2007.

6. Läs en bok vars titel består av tre ord (som till exempel Sagan om Ringen).
En välbevarad hemlighet av Kate Morton

7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi
Barnbruden  av Anna Laestadius Larsson

8. Läs en bok som handlar om vampyrer
.
9. Läs en bok som har över 600 sidor
.
10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn.
Vätten  av Mikael Strömberg

11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.
Nattsländan av Katerina Janouch

12. Läs en bok med ett par på omslaget (ett romantiskt par, jfr. fjärde punkten).

13. Läs en bok med träd på omslaget.
Vattnet i mars av Mikael Fant

14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
Tisdagskvinnorna av Monika Peetz Liebel förlag

15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014).

16. Läs en bok som har mindre än 300 sidor. 
1989, leva eller överleva av Linda Skugge och Sigrid Tollgård (293s)

17. Läs en bok som publicerades under 2013.
Djävulskyssen  av Unni Lindell

18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver.

19. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.

20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år.
Fågelbarn av Christin Ljungqvist

21. Läs en bok med ”The” i början av titeln.

22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar.
Att de i tid må väckas av Frida Arwen Rosesund

23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord (jfr. sjätte punkten).

24. Läs en dystopi
.
25. Läs en bok vars omslag är mestadels röd. 
Inmurad av Mikael Strömberg

26. Läs en (översatt) bok vars omslag är samma som originalet.

27. Läs en bok om tidsresor (som till exempel Tidsresenärens Hustru).

28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.
Kaninhjärta av Christin Ljungqvist

29. Läs en debutroman.
Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg

30. Läs en fristående bok.
Svara om du hör mig av Ninni Schulman

31. Läs en bok utan människor på omslaget. 
Stallo  av Stefan Spjut

32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.
Märkta för livet av Emelie Schepp

33. Läs en bok som publicerades 2012.
Lyckostigen  av Anna Fredriksson

34. Läs en bok som i originalspråk varken är svenskt eller engelskt.
Död i skugga  av Anne Holt (norska)

35. Läs en bok om änglar.

Jag klarade mig alltså precis. Prick 20 böcker.

Till sist deltog jag i en utmaning som hette tre på tre. Den gick ut på att man skulle läsa tre böcker under sep-nov med ett tema som man själv valde. Jag valde temat förlag Gilla Böcker/rec-ex och jag klarade den utmaningen. Så summan av kardemumman blir två av tre klarade. Det får man väl ändå vara ganska nöjd med……..

Ni som har varit uppmärksamma vet ju att jag även deltog i en utmaning som hette spänningsutmaning 2013. Där låg jag helt i fas. Men utmaningen rann tyvärr ut i sanden så då var det ju ingen idé att fortsätta. Men vi tar nya tag i år :) 

2 kommentarer:

  1. Mina utmaningar förra året gick också lite si och så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ju inte alltid som man tänkt sig….. Men vi får ta nya tag nu, eller hur ;)

      Radera