fredag 4 maj 2018

Ester Karlsson med K av Christina Olséni och Micke Hansen

Ester Karlsson, 78 år och änka, bor tillsammans med kakaduan Roland i den välmående bostadsrättsföreningen Lärkan. Livet går sin gilla gång med dispyter om tvättstugan och den trasiga gallerhissen som de mest spännande inslagen i vardagen fram till dagen då Lärkans vaktmästare hittas död i sitt vindsförråd.

Polisen konstaterar snabbt att det rör sig om mord och Ester, som behöver fylla sina dagar, beslutar sig för att starta en egen utredning. Med kafferep och vaniljdrömmar nästlar sig Ester in hos både poliser och grannar, i hopp om att finna ledtrådar. När det kort därpå inträffar ytterligare ett dödsfall i fastigheten så går ingen av Lärkans invånare fri från misstankar - allra minst Ester själv.

Kopierat Adlibris

Detta är en pusseldeckare med mycket humor. Ester är en varm trevlig dam med mycket skinn på näsan. Hon vet också hur man får den mest hårdkokta person att mjukna. Dessutom är hon en fena på att lösa mordgåtor.
Denna boken köpte jag och läste när jag ville ha en lite mer lättsam deckare när livet var tungt i vintras. Det var också 2017 års sista bok.
Nu kan jag ta itu med de tjugo jag läst i år ;)

Jag ger boken 4 av 5 i betyg


2 kommentarer:

  1. Nu blir jag väldigt lockad att läsa den boken. Jag läste ganska nyligen Gröna fingrar sökes, som också hade en äldre kvinna som huvudperson, och en kakadua. Ingen deckarhistoria däremot. Humor, kafferep och vaniljdrömmar lockar också. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröna fingrar..... har jag sett här och där och är sugen på. Får ge mig på den. Kul med något annat än deckare ibland :)

      Radera