fredag 31 mars 2017

Syndafloder av Kristina Ohlsson, Piratförlaget

En man hittas skjuten i bröstet, sittande i en fåtölj framför brasan. Märkligt nog bär han sin dotters vigselring på lillfingret.
I en annan del av stan söker en begravningsentreprenör efter sin bror. En bror som han verkar vara ensam om att sakna och som han fruktar kan vara borta för alltid.
Samtidigt kämpar en kvinna för att inte förlora kontrollen när hennes man blir mer och mer farlig. Tiden rinner snabbt undan och hon får allt svårare att skydda sig själv och sina barn.
Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spår där gamla synder kommer tillbaka. Någon lämnar meddelanden till Alex, någon som vill ställa allt tillrätta. Men vem är den anonyme brevskrivaren och varför tycks gärningsmannen alltid ligga steget före?
Kopierat Piratförlaget

Att Kristina Ohlsson är en av mina favoritförfattare är nog ingen hemlighet. Denna boken påminner mig om varför det är så om jag nu skulle ha glömt det. Här läggs det ut spår från olika håll som gör att spänningen ökar för varje sida och man vill inte sluta läsa. Författaren är sedan mycket skicklig på att binda ihop säcken i slutet så att alla bitar faller på plats och allt blir glasklart. Som vanligt kunde jag inte lista ut något i förväg, skickligt är bara förnamnet. Man hålls verkligen i sträckbänken boken igenom.
Detta är ju också sagt att det ska vara sista boken om Fredrika och Alex, det tycker jag att man märker av i tonen i boken. Jag kommer att sakna dessa karaktärer mycket. Men författaren som ju är väldigt produktiv skriver säkert något annat minst lika bra, och vem vet kanske blir det en bok om Fredrika och Alex igen om några år. Jag ger också ett extra plus för det fina omslaget som har anknytning till handlingen i boken. 

Jag ger boken mitt högsta betyg 5+

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar