tisdag 12 april 2016

Veckans bokbloggsfråga vecka 15



Tycker du om att läsa deckare? Vilken typ av deckare föredrar du i så fall, kluriga pusseldeckare, polisromaner, hårdkokta kriminalromaner eller något helt annat? Vad är det som gör en deckare till en bra deckare? Och vad tycker ni om de deckare för barn som har blivit så populära de senaste åren? 

Detta är ju kanske inte jag rätt person att svara på, eller så är jag just det. Jag älskar ju deckare av alla de slag. Kluriga pusseldeckare, polisromaner och hårdkokta kriminalromaner, alla deckare går hem hos mig. 
Enligt min mening är det en del kriterier som gör en bra deckare till just en bra deckare. Dels vill jag ha ett eller ett par mord ganska snart i boken, eller ett försvinnande, någon som sitter instängd etc. Men spänningen måste vara där från första början. Jag vill gärna att boken är skriven i korta kapitel så att man får andas lite mellan sidorna. Kan sedan författaren hålla i spänningen boken igenom, ja då är man hemma hos mig som läsare. 

Deckare för barn, vet inte om jag har läst någon deckare för barn precis, men det skulle man kanske prova. 

Veckans bokbloggfråga är det Barnboksbloggen som håller i.

10 kommentarer:

  1. Tycker också om deckare! Korta och spännande kapitel kan verkligen driva upp lästempot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar det skarpt, man får ett helt annat driv i läsningen.

      Radera
  2. Just det, själva brottet/brotten måste hända i början. Kommer ihåg en Nesser jag läste (Människa utan hund) där inget egentligen hände förrän halvvägs in i boken. Jag gillade den ändå och nu vet jag vad jag har att vänta mig när jag läser Nesser, men ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nesser kan vara lite dryg, liksom andra deckarförfattare, men det innebär inte per automatik att de är dåliga. Men det blir snäppet bättre om det händer grejer i början av boken :)

      Radera
  3. Jag tycker också om alla typer av deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, deckare och även skräck livar ju alltid upp ;)

      Radera
  4. Deckare är favoritläsning hos mig med och precis som du säger så måste det finnas ett visst driv och en spänning för att det ska just bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, finns det inget driv tappar man snart intresset :)

      Radera
  5. Hos mig går nästan alla deckare också hem :)

    SvaraRadera