tisdag 17 februari 2015

I tystnaden begravd av Tove Alsterdal

Enstöringen Lapp-Erik, en gång Sveriges främste skidåkare, slås ihjäl med sin egen yxa i en by i Tornedalen.

I ett trapphus i Sankt Petersburg skjuter en rysk gangsterledare sin kompanjon, och flyr sedan mot gränsen.

Katrine, som just fått sparken från Sveriges Radio, upptäcker att hennes mamma inte är den människa hon trodde. I byn Kivikangas långt uppe i norr finner hon sanningar som tystats ner i generationer.

Medan midvintern långsamt släpper sitt järngrepp över Nordkalotten dras deras historier allt närmare varandra, tills allting slutligen löper samman i den utkylda mangårdsbyggnaden på Rauhala.

Kopierat Adlibris

Jag gillar den här bokens upplägg och dess språk och miljö. Jag fastnar snabbt i handlingen och tycker det är mycket spännande. Det som jag hakar upp mig lite på med boken är att det är så väldigt många namn och platser som nämns på ryska. Det tycker jag blir väldigt förvirrande och svårt att hålla isär. Eftersom jag läste boken som e-bok är det heller inte så lätt att bläddra tillbaka och kolla vad dom olika namnen och platserna hörde ihop med.......Synd, för jag är inte helt säker på att alla dessa namn och platser har en stor betydelse för handlingen. I övrigt tycker jag om vad jag läst. Det är första boken jag läser av författaren, jag har missat hennes debutroman men har däremot hennes senaste.

Betyg 3,5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar