fredag 17 februari 2012

Bokbloggsjerka 10-13 februari

Vad tycker du om att läsa i en recension (förutom själva recensionen då): författarinformation, ev. filmatiseringar, länkar till sidor som t.ex. Goodreads, Boktipset etc? Kort sagt: hur ser den ultimata recensionen ut enligt dig?

Ja, jag vet att jag är väldigt sent ute med denna och brukar heller i vanliga fall inte hänga på dessa jerkor. Men jag har ju varit sjuk en tid och när jag nu sitter här och läser ikapp lite bloggar så hittar jag dessa inlägg och var tvungen att lägga mig i.
Det finns inget värre än att gå in på en blogg och hitta en recension där man får en lång utförlig beskrivning av handlingen där detaljer och händelser avslöjas som gör att boken blir helt ointressant att läsa, ibland avslöjas t o m mördaren i en deckare. Vad är det då för mening med att köpa och läsa den boken. Man kan ju tycka att de som räknar sig till de stora bokbloggarna borde ha bra recensioner. Men tyvärr, så är inte alltid fallet. Det finns de som skriver långa, ibland avslöjande recensioner som tar intresset helt från boken. Då är det bättre att hålla sig till baksidetexten, den avslöjar inte för mycket. Och sedan skriva vad man själv tyckte om boken. Ska man med egna ord skriva om handlingen så får man gå varsamt fram så man inte förstör för andra läsare. Jag skriver ibland en recension när jag läst en bok, eller jag försöker......Jag brukar växla mellan baksidetexten och egna ord beroende på vad det är för bok. Länkar till en massa sidor tycker jag är helt onödigt, vill jag veta mer så kan jag själv ta reda på det. Möjligen kan det vara intressant att veta om boken finns som film och vilket förlag som gett ut boken. Men förlaget borde man kanske presentera i samband med presentation av boken.

Ja, detta var mina åsikter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar