tisdag 29 november 2011

Till min hemliga bokvän

Här kommer lite hjälp på vägen, förhoppningsvis ;)

OM BÖCKER

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? 
Jag läser mycket deckare. Har väl på något vis råkat fastna där. Men jag gillar även romaner som har en historia att berätta gärna om gammal tid, det får gärna vara åt sagohållet.


 * Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Mina favoriter är C. Läckberg, M. Ljungstedt, L. Marklund, J. Theorin, S. Sheldon, men har väl de flesta av dessa. Jag gillar även Arnaldur Indridasson, av honom har jag fram till Frostnätter.


* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser enbart på svenska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Jag lyssnar inte så mycket på böcker (för att jag oftast somnar innan jag hunnit så långt) men de gånger jag lyssnar så är det mp3-format

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Jag samlar på böcker i största allmänhet :)

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

Jag har listor i högersidan på bloggen men det blev lite fel där ena året tyvärr.......Men det finns en lista på alla skönlitterära böcker som jag äger längst upp i bloggen, under Min bokhylla

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

När jag läser vill jag bli underhållen. Jag ser läsningen som en ren avkoppling. Kan man sedan lära sig ett och annat vettigt på vägen ser jag det som en bonus. Men det är avkoppling och underhållning jag är ute efter.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Jag läser inte science fiction, inte heller faktaböcker, dem fick jag nog av under min utbildning ;), jag gillar inte heller Arto Paasilinna 


* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Arto Paasilinna...........

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?

Det finns flera författare som jag inte provat, överraska mig ;)

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Hunden av Kerstin Ekman, men den tror jag inte finns att få tag i. Jag har iallafall inte lyckats.......

* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?

Jag samlar på många författare, men jag har nog de flesta böcker av dem. 

ÖVRIG INFO


* Vad gör du helst på fritiden?

Jag är ledig hela tiden, så jag plockar med det jag kan och orkar. Sitter mycket vid datorn. Är tillsammans med min valp. Umgås med barn och barnbarn. Handarbetar någon enstaka gång.

* Samlar du på något?

Jag samlar på katter i alla material, dock inte levande ;) och tycker även att änglar är fint. Jag blir som en kalv på grönbete i en bokhandel och glömmer tid och rum fullständigt. Älskar alla fina pennor, anteckningsböcker, bokmärken och annat smått och gott dom har där.

* Favoritfärg?

Svart tillsammans med starka färger som rött, lila cerise turkos och knallgrönt/gult

* Teve-serier som du uppskattar?

Greys Anatomy, Desperate Housewives, Bonde söker fru, Raskens, Mor gifter sig och liknande...

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?

Romantiska komedier och tragedier...... 

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?

Jag dricker mest kaffe men uppskattar även en god kopp te, gärna fruktigt.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?

Jag är slav under Ahlgrens bilar men gillar även choklad, gärna med en god fyllning. Äter inte lakritz och gillar inte russin och nötter så därför gillar jag nog inte naturgodis heller.

* Stjärntecken? 

Stenbock

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?

Jag kan inte komma på något som jag skulle avsky direkt......Dadlar kanske

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?

Jag är barnsligt förtjust i paket så jag blir nog glad över att få ett paket som bara är till mig :D

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?

Nej


Nu hoppas jag att jag har lämnat tillräcklig info till min hemliga bokvän. Det kan kanske finnas mera att hämta från informationen i Pocket och Prasselbytet som finns här . Är det något du undrar över så bara fråga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar