måndag 18 juli 2016

Störst av allt av Malin Persson Giolito

De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. 

"Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet." 

Kopierat Wahlström & Widstrand


När jag börjar läsa den här boken slås jag först av det speciella språket i boken. Ett talspråk som följer boken igenom men som gör det hela lysande bra. Det är en rättegångstriller skriven ur förövarens perspektiv. Men boken är så mycket mer, en bok om kärlek, klasskillnader, droger, utanförskap, vänskap, föräldraskap mm.

Vi får följa Maja före, under och efter den hemska skolmassakern i Djursholms allmänna gymnasium. Boken berättas med Majas ord hela vägen och man kan inte släppa ifrån sig boken långa stunder. Det är helt lysande skrivet. Man känner som om man är där bredvid Maja hela tiden. Ibland vet jag faktiskt inte om jag ska känna med henne eller om jag ska avsky henne. När boken är slut vet jag fortfarande inte riktigt. Jag kommer länge, länge att ha denna bok i mina tankar.

Detta lär säkert bli en av årets absolut bästa böcker, så missa inte denna.

Betyg 5+ av 5

4 kommentarer:

  1. Jag har kommit fram till samma sak som du i min recension, här är den om du vill jämföra tankar: https://justnujusthar.com/2016/07/06/recension-storst-av-allt-av-malin-persson-giolito/ En fantastisk bok, tänk att lyckas skriva så fängslande i den lågmälda tonen.

    Du har också en storpudel ser jag i headern, vår är dock vit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa att vi tycker ungefär lika om boken :) Kikade runt lite på din blogg men hittade inget foto på din pudel dock. Visst är det en härlig ras :)

      Radera
  2. Tror jag måste läsa den här boken - har bara hört gott om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att du måste läsa den ;)

      Radera