måndag 21 september 2015

Solblekt av livet av Mark Levengood, Piratförlaget

”En dag när min fotograf var ute och dök fick han en kallsup och drog in en manet i sin bihåla. Han blev rysligt förvånad. Jag vet ju inte, men kan tänka mig att maneten blev ännu mer förvånad.
Hur man än planerar så kan man aldrig räkna ut vart livet tar en härnäst. Ibland kommer man till sitt mål, och ibland hamnar man i en bihåla. Men gott humör och vänlig nyfikenhet är bra kamrater på färden.”

Kopierat Piratförlaget

Detta är en bok som är helt underbar att läsa. Små historier som Mark berättar med sin typiska "stillsamma" humor. Man blir glad, lugn och ibland lite sorgsen.

Jag höjer något på ögonbrynen när han berättar om syster Sylvi och hennes märkliga fördomar men när man får det berättat på det här sättet så kan man ändå till slut inte låta bli att skratta åt denna märkliga Sylvi.
Något jag skrattar gott och länge åt är mormoderns samling av gallstenar i en glasburk vid sängen, jag riktigt ser det framför mig.
Ja, berättelserna är många och hela tiden medan jag läser så hör jag Marks underbara röst i huvudet. Tack för en härlig lässtund. Jag rekommenderar boken varmt till alla.

Boken har även en del illustrationer av Ilon Wikland, mycket fina sådana.

Betyg 5 av 5

Tack Piratförlaget för boken och denna mysiga stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar