onsdag 5 augusti 2015

Vita spår av Emelie Schepp, Wahlström och Widstrand

Ett X2000-tåg står stilla på Norrköpings centralstation i den kalla vinternatten. Ombord har en ung kvinna hittats död. Hennes fingrar är blodiga och från munnen droppar ett vitt skum. Det visar sig att kvinnan på tåget inte har rest ensam. Med sig hade hon en väninna som nu är spårlöst försvunnen. Vilka är kvinnorna? Och vad har hänt dem?
Ett märkligt fall måste lösas och Jana Berzelius kopplas in som åklagare. Men det dröjer inte länge förrän fallet blir mer personligt än hon har tänkt sig. Återigen ställs hon öga mot öga med sitt dunkla förflutna. När kriminalkommissarie Henrik Levin och hans kollega Mia Bolander får upp ett spår förstår Jana att misstankarna riktas mot en person i hennes absoluta närhet. En man hon helst vill glömma, en man som vet för mycket om henne. För att skydda sitt förflutna måste hon hitta den misstänkte innan polisen gör det.
Kopierat Wahlström och Widstrand förlag

Den här boken är del två i en serie om åklagare Jana Berzelius. Första delen som jag har skrivit om här tyckte jag var väldigt spännande hela boken igenom. Det tyckte jag inte riktigt om den här. Den börjar visserligen väldigt bra med en riktigt ruggig beskrivning av knarksmugglande kvinnor. Här dras man in i ett tempo som är högt och spännande. Sen tycker jag att boken tappar fart och det blir segt ett långt tag. Först när det är ca 80 sidor kvar byggs tempot upp igen och jag får nytt intresse för boken och sluttampen blir väldigt spännande igen. Jana är ju en väldigt annorlunda karaktär och lite spännande i sig själv så jag hoppas att nästa bok håller ett vasst tempo boken igenom.

Betyg 3 av 5

Tack Wahlström och Widstrand för recensionsexemplaret.

2 kommentarer:

  1. Jag var rätt förtjust i den första boken så jag kommer att läsa den här med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag absolut. Dom flesta som läst den har ju gillat den mycket, kanske mig det var fel på ;)

      Radera