tisdag 25 augusti 2015

Sudden death av Anne Holt och Even Holt, Piratförlaget

De hade nått höjden av framgång – när deras hjärtan slutade slå. Ett efter ett.
Det är första gången hjärtläkaren Sara Zuckerman sitter i publiken på en fotbollsmatch. Den spelas på Wembley mellan två av Europas topplag. När matchen är slut faller en av spelarna plötsligt ihop. Sara inser allvaret och är den enda som griper in och räddar livet på spelaren inför 600 miljoner tv-tittare.
Sara och hennes kollega Ola Farmen misstänker snart att den dramatiska händelsen hänger ihop med ett nytt, okänt dopningsmedel. Om de har rätt är det flera spelare som riskerar en oförklarlig hjärtdöd. De två läkarna dras in i en kapplöpning med tiden och med mäktiga motståndare i en finansvärld där människor är brickor i ett cyniskt och obarmhärtigt spel.
Kopierat Piratförlaget

Detta är första boken som jag läser skriven av syskonparet Anne Holt och Even Holt. De har tidigare skrivit Flimmer. Jag har däremot läst några av Anne Holts egna böcker bl. a Död i skugga som jag skrivit om här.
Vad det gäller Sudden death så är det svårt för mig att skriva om den då jag är lite kluven. Jag gillar bokens båda huvudkaraktärer, Ola Farmen och Sara Zuckerman. Ola för att han är en så trevlig , vanlig helyllekille, Sara för att hon är en så driven kvinna samtidigt som man får känslan av att hon är väldigt ensam. Jag gillar också historien som sådan, den är bitvis mycket spännande och man rycks med och vill veta vad som ligger bakom allting. Men jag har väldigt svårt för dessa upprepade testresultat som fyller sidorna upp och ned. Dels så är det svårt att hänga med, dels så är jag helt ointresserad av sport så för mig blir det bara tråkigt. Är man väldigt intresserad av träning i allmänhet och fotboll i synnerhet så blir det kanske intressant vad vet jag. Däremot förstår man ju att det ligger massor av kunskap och research bakom boken och det måste man ju ge poäng för.

Betyg 3,5 av 5

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar