tisdag 30 juni 2015

Barfotaflickan av Katerina Janouch, Piratförlaget

Barnmorskan Cecilia Lund fyller 40 och lever varannanveckasliv i en lägenhet i förorten. Barnen har blivit äldre och Cecilia kan satsa mer på sitt arbete.
En natt kommer en papperslös kvinna in på förlossningen. Hon föder en pojke men dagen efter försvinner hon spårlöst. Ingen vet vart hon tagit vägen eller varför hon lämnat kvar sitt nyfödda barn.
Samtidigt sker en rad dramatiska händelser i Cecilias familj. Sonen Marcus drabbas och även modern Christina.
Både privat och i sitt yrke brottas Cecilia med svåra frågor om människors lika värde.
Kopierat Piratförlaget

Detta är den åttonde boken om Cecilia Lund. Jag tycker att denna är den bästa av dom fyra som jag läst. Författaren tar i regel upp något aktuellt samhällsproblem i sina böcker, i denna är det problematiken tiggare/romer, rasism. Även relationer är författaren bra på att skriva om och då menar jag relationer mellan syskon, föräldrar/barn, man/kvinna och kollegor, allt beskrivs och hanteras varsamt. Jag tycker om att läsa om Cecilias åldriga mormor som vill vara med och veta vad som händer och göra sig hörd. Jag älskar när bokkaraktärer har ett liv som liknar vanliga människors och inte något tillrättalagt som man inte kan identifiera sig med. Helt vanliga människor. Dessutom har denna boken sin grundhistoria som är mycket spännande. Ja, vad mer kan man önska. Kanske att man skulle ha läst alla böcker från början då. De tidigare böckerna i serien heter Bedragen, Systerskap, Hittebarnet, Tigerkvinnan, ModershjärtatNattsländan, och Blodssystrar. Behöver jag säga att jag längtar till nästa bok, nej jag tänkte väl det......

Betyg 5 av 5

Tack Piratförlaget för boken och tack Katerina Janouch för det personliga efterordet som beskrev hur boken blev till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar