onsdag 26 mars 2014

Herr Isakowitz skatt av Danny Wattin, Piratförlaget

”Min farfar berättade inte mycket om sin uppväxt som jude i tjugo- och trettiotalets Tyskland. Men en historia fick jag höra om och om igen: den om skatten hans far grävde ned på tomten innan han försvann.
När jag återger berättelsen för min son tycker han att det är självklart – har man en släktskatt måste man leta reda på den. Sagt och gjort. Min son, min pappa och jag beger oss mot Polen på skattat.”
Kopierat Piratförlaget

I den här boken får man följa med författaren på en oförglömlig resa tillsammans med hans far och son. Resan går från Stockholm och ner till Karlskrona (min hemstad) och färjan över till Polen. Under resans gång får vi veta mycket om relationen mellan dessa familjemedlemmar. Allt beskrivs på ett mycket humoristiskt och varmt sätt och man skrattar både gott och igenkännande. Man får också veta en hel del om släktens historia under förintelsen. Detta beskriver författaren på ett mycket gripande och personligt vis. Många karaktärer får vi lära känna i denna boken och jag kan erkänna att jag kände igen mig själv i en av dem (ska inte avslöja vilken). Jag gillar den här boken mycket, den är lärorik, lockar både till skratt och tårar och är dessutom välskriven och lättläst. Jag önskar att så många som möjligt läser den för att få uppleva några fina timmar med Danny Wattin. 

Betyg 5 av 5

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar