torsdag 12 april 2012

Recension av Bricken på Svartvik av Vibeke Olsson

"Du är stor nu. Du lär få bestämma själv", sa pappa i vintras.
Så Bricken har blivit ribbkaperska på sågverket. I början var hon rädd för att komma för nära de oskyddade sågklingorna och för att sinka de andra, men nu klarar hon sig lika bra som Sirkka som redan har varit där ett bra tag.
"Arbete gör en till en riktig människa", säger mamma, som gärna skulle vilja lära upp Bricken så att hon blir en riktigt duktig tvätterska också -- "då är man aldrig bet på att skaffa sig inkomster".
Mamma vill gärna lära upp Brickens kamrat Saga samtidigt, Saga som slänger lite för mycket med sina mörka flätor när det är pojkar i närheten. Och Bricken undrar: är det arbetet och sammanhållningen på sågverket som är viktigast? Eller Jesus och dopförberedelserna i kapellet med Sirkka? Eller kanske, som Saga säger, att hitta den stora kärleken?


Kopierat Libris förlag


Detta är bok nr 2 i serien om Bricken. Den första heter Sågverksungen och den tredje heter Sågspån och eld. Jag har läst böckerna i ordning och tycker mycket om dem. De beskriver väl både sågverksmiljön och bostadsmiljön för dessa människor som man snabbt tycker sig känna. Jag gillar Bricken och lider och gläds med henne. Så nu är det bara att kasta sig över bok nr 3.


Betyg 4 av 5

3 kommentarer:

  1. Åh, de här böckerna vill jag verkligen läsa. Jag tror jag har sagt det förut ...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker absolut du ska läsa dem, man blir allt lite fäst vid Bricken........Åh, om man bara kunde läsa flera böcker på en och samma gång det är ju så mycket man vill läsa :) ;)

    SvaraRadera
  3. De här böckerna måste jag läsa, men nu har jag tyvärr annat som ligger på hög. Men de verkar jättebra!

    SvaraRadera