onsdag 16 september 2015

Räfvhonan av Anna Laestadius Larsson, Piratförlaget

Det är juni 1810 och det brinner en eld på terrassen till det Fersenska palatset. Grevinnan Sophie Piper rör sig oroligt fram och tillbaka, göder elden med brev och avskrifter som under inga omständigheter får hamna i orätta händer. På Stockholms gator hörs pöbeln ryta: De ska hänga räfvhonan i hennes egna tarmar och sedan supera på Haga.
Där förbereder sig drottning Charlotta på flykt. En båt väntar nere i Brunnsviken för att föra henne bort om folket bestämmer sig för att anfalla slottet.
De är båda offer för en omsorgsfullt planerad hatkampanj som dirigeras från Glada tackan. En krog som ägs av Johanna, som en gång kallades Pottungen och var Charlottas tjänsteflicka.
Kopierat Piratförlaget

Vi är nu framme vid den sista delen i författarens trilogi om Hedvig Elisabeth Charlotta och Johanna, även kallad Pottungen.
Vi får följa med i dom fashionabla slotten och herresätena, men även i grändernas lönnkrogar. Men var vi än befinner oss så beskrivs det mycket målande. Man dras med in i texten och i boken och lider med Charlotta och hennes väninna Sophie när det inte går som dom tänkt sig. Och man lider med Johanna när otäcka saker händer i hennes värld. Men man gläds också av framgången som ändå finns.
Jag minns när jag läste någon av de första böckerna att jag kunde känna lukten av smink och puder men även av träck som hälldes i rännstenen. Det kan jag fortfarande. Så välskrivet är det, att man tycker sig känna dofter när man läser.
Det är med stort vemod och tårar i ögonen jag slår ihop pärmarna efter sista sidan i boken. Jag kommer att sakna Charlotta, Johanna och Sophie. Vissa böcker etsar sig helt enkelt fast i huvudet. Jag hoppas att Anna Laestadius Larsson skriver någon ny bra bok så småningom.
Här kan du läsa vad jag skrivit om första delen Barnbruden och här kan du läsa om Pottungen.

Boken finns att köpa på Adlibris och på Bokus

Betyg 5 av 5

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar