onsdag 12 augusti 2015

Augusti-enkät

Den här enkäten kommer ursprungligen från Johannas deckarhörna men jag hittade den även här och här. Så den har nog cirklat runt ett tag. Men jag tänkte det kunde vara kul att svara på frågorna jag med.

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)
Min lässommar har inte alls blivit som jag tänkt mig. Dels har det varit så mycket annat som har hänt här hemma. Vi har varit iväg och vi har haft gäster här och då blir det inte mycket läst. Övrig tid har jag nog mest tyckt att det har varit tråkigt och trist att inte kunna vara ute istället för att ta fram en bok och läsa. Så nej ingen bra lässommar för min del.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!
Sudden death av Anne Holt och Even Holt, Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén, Utan fräls oss ifrån ondo av Ana Porss. 

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?
Förutom dom jag nämnde ovan så Polarnatt av Frida Skybäck



4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du helst?
Är inte överförtjust i något av det men om jag måste välja så kräftor då :)

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?
Feberfågel av Maria Nygren 


6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?
Nej ingen som jag vet just nu.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
Jag har inget direkt minne från läsning i skolan. Mina tidigaste minnen av läsning är när jag var hos min mormor och morfar och rotade fram deras böcker som egentligen var för vuxna och läste för fullt. Men ingen hindrade mig och jag njöt av varje minut :) 

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Jag tycker att augusti är en månad som på något sätt signalerar slut, överallt påminns man om semesterslut och skolstart o.s.v. känns lite vemodigt. 

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Först och främst försöker jag läsa de recensionsexemplar jag själv har bett om. Därefter dom jag fått genom författare som kontaktat mig, i mån av tid då. Fast ibland kan man ju inte låta bli att kasta sig över en ny bok man ser.......

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Räfvhonan av Anna Laestadius Larsson 



Om du inte har gjort den här enkäten, gör det nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar