onsdag 13 mars 2013

Vattnet i mars av Mikael Fant, Piratförlaget


Systrarna Aronsson med familjer samlas i barndomshemmet i Nedansjö för att begrava sin mamma Inga, familjens amatörpoet, matriark och självklara mittpunkt, och ingenting kommer någonsin att bli som förut.
Det är Eva, som sjutton år gammal flydde från sveken, hoten och skammen och gjorde akademisk karriär i storstan. Agneta fick tidigt allt hon önskade: en kärleksfull man, en egen familj och huset hon vuxit upp i. Skönheten Maja knep sig Timrås lagkapten med siktet inställt på ett bekvämt liv, men den förväntade Kanadaflytten gick om intet och snart hade deras sorglösa lyxtillvaro förbytts i något helt annat.
Huttrande på en kyrkogård, mitt i livet, har de trots sina olikheter ändå något gemensamt: kärleken till fadern och misstron mot varandra, det svidande minnet av stenar och glåpord som haglar mot hemmets ytterväggar. Hälften av livet har redan gått, hälften återstår och plötsligt gapar rollerna från ungdomen, drömmarna och livsvalen lika stumt som den öppna graven nedanför. Men går det att bryta upp utan att svika sina närmaste, utan att förlora allt man har.
Kopierat Piratförlaget

När jag har läst en bok som denna så önskar jag att jag aldrig hade börjat med att betygsätta böckerna. För denna är svår att sätta betyg på. Anledningen till det är att jag tycker att boken är både högsta och ibland lite lägre betyg. Jag ska försöka förklara mig.....
Jag tycker att hela boken har ett härligt klingande språk med inslag av norrländska dialektuttryck, detta gillar jag mycket. Jag tycker också om upplägget av boken med särskilda kapitel för dom olika karaktärerna. Det som drar ner det är att det ibland känns som onödigt mycket i vissa kapitel. Jag tappar intresset lite. Men helt klart en läsvärd bok, för som sagt, språket är underbart. Och det gör mig nyfiken på författarens debutroman, "Grundläggande genetik".

Betyg 3.5 av 5

Detta var ett rec.ex från Piratförlaget. Tack! 

2 kommentarer:

  1. Det liknar mina funderingar, jag började också undra vilket betyg jag i all sin dar skulle sätta på den. Men när den fick ligga till sig ett tag efter läsningen så landade jag i ett betyg till slut. Jag gillade också det norrländska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att läsa för man undrar ju hur i hela friden man ska formulera sig när man tycker både och så att säga. Men då är vi ju iallafall två ;)

      Radera