söndag 1 januari 2017

Kalldrag av Markus Sköld

Therese har tröttnat på sitt jobb som ekonom i Stockholm. När hennes man John får chansen att bli VD för orten Gränshammars stålindustri, går hon med på att ge orten några år för att fundera på vad hon vill göra av sig själv. Familjen flyttar in i direktörsvillan som ligger vid foten av Lyktberget, bara en liten bit från ett
Gruvan har en mörk historia. För drygt sextio år sedan sprängde en grupp gruvarbetare av misstag in sig i en grotta och släppte lös någonting som tog gruvarbetaren Pär Klang i besittning. Han blev galen och slog ihjäl fyra av sina kamrater med en gruvhacka. Ingen har sett honom vid liv sedan
Therese börjar forska kring händelserna i gruvan för att förstå det märkliga som händer i huset. Hon inser att alla som kommit i kontakt med gruvan eller direktörsvillan på något sätt har dött.
Kalldrag är en ryslig historia om utanförskap, gengångare och onda väsen som aldrig borde släppts fria.
Kopierat Hoi förlag

Detta är en utmärkt bok att läsa om man vill bli ordentligt uppskrämd. Vilket passar mig utmärkt. Det jag inte tänkte på var att jag var ensam hemma när jag sent på kvällen/natten låg och läste denna. Jag vågade knappt gå upp och gå på toa sedan.......Boken har allt man kan önska sig av gengångare och ondska, men det handlar också om att komma ny till en plats och försöka smälta in och bli med i gemenskapen. Jag rekommenderar varmt boken till alla skräckälskare, är man lite rädd av sig kanske man ska läsa i dagsljus. 

Eftersom jag gillar skräckböcker som har allt, vilket denna hade, så ger jag boken mitt högsta betyg 5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar