tisdag 2 december 2014

Julkalender 2014

Det finns ju inga roliga julkalendrar i bokbloggarvärden som jag har hittat i alla fall, så jag blev glad då jag stötte på en med lite roliga frågor att ta upp. Häng på du också.....
Julkalendern finns hos Efter mig, floden jag tyckte det verkade kul så jag hoppar på. Visserligen en dag för sent men jag kompenserar det med två "luckor"

Lucka 1.  1/12  Den första boken du minns/läste

Den första boken jag minns är Pippi Långstrump. Den läste min storebror för mig. Jag avgudade min storebror som idag inte finns med oss längre. Han hette Kjell-Åke och var 5år äldre än jag. Jag bad honom enträget; -Snälla Kåkå läsa kasta nycklarna i "fön" för Kickan (som jag kallade mig själv) Kasta nycklarna i "fön" kom av att på upplagan vi hade var det en bild på Pippi där hon stod med nycklar i handen och jag trodde väl att hon skulle kasta dom i sjön av någon anledning.....Vi bodde vid havet. Tyvärr har boken kommit bort och jag saknar den mycket.



Lucka 2.  2/12 En riktigt kort bok


Definitionen av kort kan ju vara olika från person till person. Men 168 sidor tycker jag är ganska kort men om det är riktigt kort vet jag inte, finns säkert betydligt kortare.......Vet ni någon? Och har ni läst denna, God Jul av Jonas Karlsson? Jag är lite nyfiken faktiskt.
 Alla frågorna till kalendern finns här under om det är någon som vill vara med, länka till Efter mig, floden och gå in och kommentera hos henne att ni är med. Jag vill gärna också veta, skulle vara roligt att läsa era svar :) 

1: Den första boken du minns/läste
2: En riktigt kort bok
3: En trilogi. Bra? Dålig? Minnesvärd?
4: Prata om översättningar. Vilka språk läser du på? En bra eller dålig översättning?
5: Läser du serietidningar/böcker eller grafiska romaner? Favoritgenrer?
6: Vad har du för relation till läsning i skolan? Som elev, förälder eller lärare.
7: En saga. Folksaga eller konstsaga. I klassisk eller nytolkning.
8: En fackbok du minns särskilt från barndom/tonår
9: En tjock bok
10: En bok av en Nobelpristagare
11: Den sämsta boken du läst
12: Hur många böcker har du?
13: En bok med anknytning till Italien
14: En kom som kom ut den dag du föddes, eller en författare med samma födelsedag som du
15: Bokorganisering. Sortera efter författare, ämne, färg, annat?
16: Den längsta serien du läst
17: Textning av film eller tv, vad har du för relation till det?
18: Läser du e-böcker? På vilken plattform i så fall? Varför/inte?
19: En bok med ett icke-mänskligt djur som huvudperson/berättare
20: Noveller! Ja, nej? Favoriter?
21: Biblioteksminnen
22: En bok om mat
23: En dikt eller diktsamling
24: En bok med julanknytning

4 kommentarer:

  1. Kul upplägg,har en egen kalender, får nog nöja med mig med det i år.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett din kalender och den är jättespännande och jag följer den självklart :) Får säkert något bra tips från dig :)

    SvaraRadera
  3. Bra val! Jag valde också "God Jul" i lucka 2. Jag tycker absolut att den är läsvärd även om den inte är liks fantastisk som hans noveller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste skaffa mig den och läsa under julen :)

      Radera