måndag 24 november 2014

Britt-Marie var här av Fredrik Backman, Partners in Stories

Utdrag ur baksidestext från Adlibris
Britt-Marie är en 63-årig kvinna som fått höra att hon är en passivt aggressiv ältande gnällkärring. Hon har lämnat storstan och sin otrogna man efter 40 års äktenskap, Borg har gått igenom en finanskris som inte lämnat något annat efter sig än "till salu"-skyltar och en ölstinkande pizzeria. Britt-Marie hatar fotboll, Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är inte början på en underbar vänskap, det är det sannerligen inte. Men när ungdomslaget i byn behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon absolut inte vill ha det. För när det kommer till kritan finns bara en universell sanning om samhällen vid vägar: Pizzerior och fotboll är det sista som överger människorna. Britt-Marie var här är en roman om fördomar (inte för att Britt-Marie har fördomar, givetvis inte), korrekt organiserade bestickslådor (gafflar-knivar-skedar, i den ordningen, men inte för att Britt-Marie ältar!) och en landsbygd vid en transportsträcka. 

När man läser den här boken så märker man direkt att den är lite som författarens bok En man som heter Ove som jag har skrivit om här. Det är samma lite galna torra humor och samma sätt att driva med personer på ett kärleksfullt sätt. Det jag tänkte först när jag bestämde mig för att läsa boken var att det här kommer jag inte att gilla, fotboll är verkligen inte min grej. Men se där tog jag fel, trots att jag avskyr fotboll så gillade jag boken. Framförallt gillar jag Britt-Marie, denna härliga kvinna som ställer upp för alla utan att kräva ett uns tillbaka. Man kan inte hjälpa att man tycker synd om henne. Det som förvånar mig mest är nog att jag vid flera tillfällen känner igen vissa drag som Britt-Marie har hos mig själv....hmmmm.
Jag läser med skrattet lätt tillgängligt men ibland sätter jag det i halsen och mina tårar rinner i stället. Jag har tyvärr inte hunnit läsa Mormor-boken ännu så det måste jag ta tag i. Tack! Fredrik Backman för en härlig läsupplevelse och tack! Partners in Stories för recensionsexemplaret.

Betyg 4,5 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar