onsdag 28 augusti 2013

Larma, släcka, rädda i Rosengädda av Emma Hamberg, Piratförlaget


Tessan och hennes get Bella har flyttat in i Rosengäddas förfallna stationshus. Tapeterna flagar och murbruket förfaller men hoppet om att förvandla förfallet till en mysig bykrog brinner starkare än allt annat. Samtidigt som hon spacklar och målar provlagar hon vinångande vilsvinsgrytor.
Brandmannen Jonny sitter ensam i sin enorma tv-soffa med ett par 3D-glasögon på näsan, tittar på en dokumentär om delfiner och gråter. När han inte klarade årets fys-test så försvann snabbt det gamla livet. Nu får han istället på egen hand sköta pappersjobb på Rosengäddas lilla jourstation.
Rafael kliver av tåget i Rosengädda med sina fladdrande svarta Armani-kläder. Elegant som få och med en doft av hemligheter, dekadens och äventyr flyttar han in i det stora godset Smörkulla.
Kopierat Piratförlaget

Jag njuter i fulla drag när jag läser den här boken. Den har allt man kan begära av en feelgood-roman. Det är passion, det är mat, det är intriger, allt i lagom mängd. Första boken som jag skrivit om här blev jag helt förälskad i. Så jag hade höga förväntningar på denna del två. Jag blev heller inte besviken, tvärtom. Det enda jag saknade lite i boken var Bror som jag gillade skarpt i första. Men här får vi möta nya spännande karaktärer som är nog så intressanta. Tanken som jag har i mitt huvud genom hela boken är; Detta vill jag se på film, och jag vet precis vem jag skulle vilja se som Rafael. Så vad ni än gör missa inte denna serie. Nu ser jag mycket fram emot del tre. 

Betyg 5 av 5
Detta var ett rec-ex från förlaget. Tack! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar